با تعمیره همه چیز قابل تعمیره ...

تعمیر لوازم برقی

تلفن شرکت : 88448700 – 021

همه روزه در خدمتیم

پوشش خدمات

سراسر تهران بزرگ

گاز یخچال چیست؟ چگونه باعث سرد شدن محفظه یخچال می شود؟

گاز یخچال

سیستم های به کار رفته در تولید یخچال ها از چرخه ای تحت عنوان چرخه فشرده سازی بخار برای عمل خنک سازی استفاده می نمایند، از این رو می توان دریافت که کل کار یخچال ها وابسته به گازها و فرایندهای شیمیایی و فیزیکی شکل گرفته بین آنها است. گاز یخچال نوعی ماده سیال (ماده ای که بطور مکرر بر اثر تنش های برشی تغییر شکل پیدا می کند) است که در فضاهای خاصی جریان پیدا می کند و بحث سرماسازی و انجماد را در یخچال های معمولی، صنعتی و فریزرها انجام می دهد.

 

برای تعمیر یخچال در تهران (در منزل) ثبت درخواست کنید تا کارشناسان تعمیر لوازم خانگی درتهران با شما بگیرند و دستگاه شما رو مثل روز اول سالم تحویل بدهند.

تعمیر یخچال فریزر در تهران

گاز یخچال چگونه باعث سرد شدن محفظه یخچال می شود؟

گاز مبرد یخچال وظیفه دارد هوای گرم و دمای بالاتر از خود را از محیط یخچال جمع آوری نموده و به محیط بیرون هدایت نماید؛ گاز پس از ورود به کندانسور، تحت فشار بسیار زیادی قرار می گیرد، در نتیجه به مایع تبدیل شده و به دیگر قسمت های لازم جریان پیدا می کند. فرایند تبدیل شدن گاز به مایع یا همان میعان به این واسطه است که کندانسور گرمای موجود در یخچال را دریافت و به یکباره به گاز منتقل می کند. گاز مدنظر با از دست دادن دمای خود، تغییر شکل داده و به شکل مایع پدیدار می شود.

فشار گاز مبرد در پی گذر از یک شیر در متلقات یخچال، کاهش پیدا می کند و سپس به اوپراتور یا همان محفظه درونی یخچال وارد می شود؛ نکته جالب توجه این است که گاز مدنظر پس از ورود به داخل محیط یخچال و چرخش در آن، گرمای موجود را به خود جذب کرده و سرمایش لازم را به وجود می آورد. نتیجه این است که خود بر اثر دمایی که کسب کرده مجددا تغییر شکل داده و به ماهیت گازی اصلی خود باز می گردد. این فرایند مکررا تکرار می شود تا دمای درونی یخچال همیشه در درجه مشخصی قرار داشته باشد. به همین واسطه است که حفظ شدن گاز در درون چرخه اهمیت بسیار بالایی دارد.

سیستم کنترل دمای یخچال چگونه عمل می کند؟

امروزه در همه یخچال ها امکان مشخص کردن دمای درونی توسط مصرف کننده فراهم است و وی می تواند از طریق پنل تعبیه شده روی یخچال و یا درجه بندی داخلی آن، دمای مشخصی را برای محیط داخلی در نظر بگیرد؛ این سیستم بطور مستقیم بر روی سرعت انتقال و گردش گاز تاثیر می گذارد، یعنی هرچه دمای تنظیم شده پایینتر باشد، سرعت گردش گاز نیز بیشتر و هرچه دمای تنظیم شده بالاتر باشد، سرعت گردش گاز در یخچال کمتر است.

گاز یخچال

بررسی انواع گاز یخچال

در ابتدای اختراع و تولید یخچال ها، از گاز آمونیاک برای فرایند سرماسازی استفاده می شد، اما پس از گذشت مدت زمان بسیار کوتاهی، گازهای جایگزین و بهتری وارد صنعت سرمایشی جهان شدند؛ علت حذف گاز آمونیاک از صنعت تولید وسایل سرمایشی، سمی بودن آن است، چرا که گاز موردنیاز همواره در ارتباط با مواد غذایی و حتی محیط داخلی منازل است و سمی بودن آن می تواند مشکلات و بیماری های بسیاری را برای مصرف کنندگان به دنبال آورد.

پیدایش و استفاده از گازهای کلرو فلوئرو کربن یا به اصلاح شیمیایی CFC شکوفایی بسیاری را برای صنایع وابسته به وجود آورد و موجب افزایش تنوع محصولات و پیشرفت سیستم آنها شد. از معروفترین گازهای CFC در صنعت یخچال سازی می توان به فریون اشاره داشت. گاز فریون ویژگی های مثبت بسیار زیادی دارد که برخی از آنها در ادامه بیان شده اند:

  • گازی بی رنگ و بدون بو است
  • سمی نیست و در صورت تنفس هیچ مشکلی را به وجود نمی آورد
  • غیرقابل اشتعال است
  • تقریبا ارزان و در دسترس است
  • از ظرفیت گرمایی بالایی بهره مند است
  • مناسب ترین گزینه برای استفاده از وسایل سرمایشی است

فریون ها خود دارای دسته بندی های مختلفی هستند که این موضوع از مواد تشکیل دهنده آنها نشأت می گیرد؛ هر یک از آنها خود دارای ویژگی های مشخصی هستند و این امکان را به وجود می آورند که تولید کنندگان بر اساس اهداف خود دست به انتخاب و مصرف بزنند. با همه اینها یک نکته منفی نیز در رابطه با برخی از فریون ها وجود دارد، برای مثال فریون 12 (در گذشته پرمصرفترین نوع گاز سرمایشی بود) باعث تخریب لایه اوزون می شود و برای محیط زیست مضر است.

گاز یخچال
علت خالی شدن گاز یخچال ها چیست؟

چرا باید با این مواد آشنایی داشته باشیم؟

آشنایی با انواع گازهای مبرد باعث می شود مصرف کنندگان در حین تهیه گاز و یا تعمیر  یخچال، بدانند از کدام نمونه ها استفاده کنند و دچار خطا نشوند؛ برخی از دیگر انواع گازهای سرمایشی یخچال به شرح زیر می باشند:

  • گاز R600A: از مشتقات متان است و بعنوان گاز فندک نیز شناخته می شود؛ ضعف بزرگ این گاز اشتعال پذیری است، به همین واسطه استفاده از آن اصلا توصیه نمی شود.
  • گاز R134A: از سری گازهایی است که بعنوان جایگزین فریون 12 معرفی شد و کارایی بالایی دارد؛ محبوبیت این گاز در بین مصرف کنندگان و تعمیرکنندگان ایرانی بسیار بالاست.
  • سیال R290: استفاده از آن بازدهی انرژی بیشتری دارد و باعث صرفه جویی در مصرف برق می شود.
  • R401A: پرمصرف ترین نوع برای یخچال های بزرگ فروشگاه ها و محصولات سرمایشی صنعتی است.

نشانه های خالی شدن گاز یخچال

گرم شدن بیش از حد محیط یخچال، عدم کارایی مطلوب و همینطور انفساد و پلاسیده شدن مواد غذایی از نشانه هایی هستند در پی خالی شدن گاز یخچال به وجود می آیند. در این حالت کمپرسور یا همان موتور اصلی یخچال بسیار داغ می شود، علت این است که ترموستات دمای درونی را بسیار بالاتر از حد معمول می داند، پس اجازه عدم فعالیت به کمپرسور نمی دهد. در نهایت فعالیت بیش از اندازه کمپرسور باعث داغ شدن آن می شود و ممکن است گاها به سوختن موتور یخچال ختم شود.

در صورتی که بر روی قسمت های مختلفی از یخچال خود برفک دیدید، سریعا نسبت به بررسی و رفع مشکل آن اقدام نمایید؛ در بسیاری از مواقع خالی شدن گاز یخچال مانع از حذف برفک ها می شود، پس می توان آن را نیز از اصلی ترین نشانه ها دانست.

گاز یخچال

از خالی شدن گاز جلوگیری کنید

برای پیشگیری از این مسئله لازم است نکاتی را در حین استفاده از یخچال ها رعایت نمایید؛ یکی از دلایل خالی شدن گاز، نشتی کمپرسور آن است، پس هر از چندگاهی سلامت کمپرسور را بررسی نمایید. نشتی در بخش اپراتور یا خطوط لوله ها نیز دقیقا همین وضعیت را به وجود خواهد آورد. توصیه می شود با بازدیدها و سرویس های دوره ای یخچال از خالی شدن گاز آن جلوگیری کنید، این کار طبیعتا هزینه های کمتری را نیز به همراه خواهد داشت.

خدمات سرویس و تعمیر یخچال

تیم تخصصی تعمیره دارای بهترین و ماهرترین تعمیرکاران یخچال و دیگر لوازم خانگی است؛ انواع امور بررسی، عیب یابی، تعویض قطعه و تعمیر به بهترین شکل و به صورت تضمینی انجام می پذیرند تا تمامی دغدغه های مصرف کنندگان بطور کامل رفع گردد. روند سفارش بررسی و تعمیر بسیار ساده و سریع انجام می شود و پس از آن تکنسین با هماهنگی قبلی برای انجام کار در منزل و یا هر مکان دیگری حضور پیدا خواهد کرد.

از ویژگی های منحصر به فرد تیم تعمیره این است که تعمیرکاران بر اساس مهارت ها، دسته بندی لوازم منزل و حتی برندهای محصولات، مشخص شده اند، بدین ترتیب مشتری می تواند انتخاب دقیقتری داشته باشد و به ساده ترین شکل ممکن باکیفیت ترین خدمات را دریافت نماید.

لطفاً با پر کردن ستاره ها به این نوشته امتیاز بدهید.
[5 امتیاز از 1 کاربر]

به اشتراک گذاری

درخواست سرویس

برای دریافت خدمات تعمیره در منزل می‌توانید با ما تماس بگیرید

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با ما

تلفن شرکت :

88448700 – 021


ساعت کاری : هر روز هفته ( 9 – 21 )

گستره خدمات ما

سراسر مناطق 22 گانه تهران